Wyszukiwarka biletów lotniczych

Ciekawe oblicze Świata

Dlaczego samoloty latają?
Dlaczego samoloty latają?

Dlaczego samoloty latają?

 

Wielu z nas z pewnością zastanawiało się, co sprawia, że samolot unosi się w powietrzu? Jak to się dzieje, że tak ogromna maszyna, mając na pokładzie pasażerów i bagaże, potrafi całkowicie bezpiecznie przenieść nas do celu podróży? Wreszcie, czemu zawdzięczamy możliwość przemieszczania się w przestworzach z tak niesamowitą prędkością? Za ową „magię” odpowiada oczywiście fizyka.

 

Bardzo ciężko wyobrazić sobie współczesną turystykę bez kursujących we wszystkie zakątki świata samolotów. I chyba każdy przyzna, że możliwość podróżowania w przestworzach to dla nas prawdziwe dobrodziejstwo. Bo przecież, w czasie takiej podróży, nie musimy się o zbyt wiele martwić. Po wystartowaniu samolotu wygodnie rozsiadamy się w fotelu, przygotowani na spędzenie wielu godzin na dużej wysokości. A fizyka cały czas pracuje… I chociaż jest to skomplikowany i złożony proces, można to przecież jakoś wytłumaczyć. Ma tu znaczenie kilka podstawowych właściwości i sił: masa, energia mechaniczna, siła wyporu i opór powietrza. Najważniejsze dla każdego rejsu powietrznego, o czym dobrze wiemy, są dwa momenty – startowania i lądowania. Najważniejsze, ale zarazem obciążone największym ryzykiem – wtedy bowiem na samolot oddziałują ogromne przeciążenia.


Aby ta ogromna maszyna mogła pokonać siłę grawitacji, konieczne jest osiągnięcie dużej prędkości na pasie startowym. Większość samolotów pasażerskich posiada silniki odrzutowe. Powietrze, które dostaje się do jego turbiny miesza się z paliwem, a wyrzucane z dużą prędkością gazy, które są produktem spalania, powodują powstanie siły ciągu. Tutaj ogromne znaczenie ma profil skrzydła. Jest ono zaprojektowane w taki sposób, że strugi powietrza opływające skrzydło od góry muszą pokonać dłuższą drogę niż strugi, które opływają je od dołu. Kiedy samolot przyśpiesza na pasie startowym, cząsteczki powietrza powyżej wyprofilowanego płata przesuwają się coraz szybciej, co prowadzi do spadku ciśnienia oddziałującego na górną część skrzydła. Cząsteczki poniżej płata poruszają się o wiele wolniej, a więc ciśnienie działające na dolną część skrzydła jest większe. Podczas osiągnięcia prędkości ok. 260km/h różnica ciśnień jest tak duża, że samolot pokonuje przyciąganie ziemskie i zaczyna się wznosić. I w końcu samolot leci. Aby mógł się utrzymać w powietrzu, niezbędne jest wytworzenie skierowanej ku górze siły równoważącej jego ciężar, czyli siły nośnej. Jest ona skutkiem pojawiającej się w trakcie lotu różnicy ciśnień, głównie na skrzydłach (o czym była już mowa). Z tego powodu samoloty muszą latać z właściwie dużą prędkością względem powietrza, a to oznacza występowanie znacznych sił oporu. Maszyna powinna mieć więc odpowiednią moc, określaną mocą niezbędną do lotu.


To wszystko brzmi dość skomplikowanie, ale utwierdza tylko w przekonaniu, jakimi szczęściarzami jesteśmy, że podczas lotu, nie musimy się o zbyt wiele martwić. Całą robotę wykonuje za nas fizyka, choć nie można zapominać też o ogromnej roli osoby, która steruje samolotem i bez której podróżowanie w przestworzach byłoby niemożliwe… Mowa tu oczywiście o pilocie, ale jego funkcja jest już osobnym tematem do rozważań…

lista artykułów